Drepturile si obligatiile furnizorului de gaze naturale
Ce drepturi are furnizorul de gaze naturale?
– să încaseze contravaloarea gazelor naturale furnizate, şi, după caz, a majorării de întârziere pentru neachitarea facturii, precum şi a tarifului aferent reconectării, în vederea reluării furnizării gazelor naturale sistate conform contractelor încheiate cu clienţii;
– să limiteze și/sau să sisteze furnizarea gazelor naturale la clientul final, în condițiile specificate în contractul de furnizare;
Ce informaţii trebuie să conţină factura emisă de furnizorul de gaze naturale?
– data emiterii facturii,
– perioada de facturare,
– data scadenței facturii,
– indexul vechi și nou, cu precizarea dacă indexurile sunt citite sau estimate,
– puterea calorifică superioară,
– cantitatea de gaze naturale facturată exprimată în mc și MWh,
– prețul unitar,
– modalitatea de plată,
– denumirea fiecărei obligații de plată cuprinse în factură,
– valorile pentru fiecare mărime de facturat,
– valoarea totală de plată.
Ce obligaţii are furnizorul de gaze naturale?
– să desfășoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe baza de contracte comerciale încheiate cu clienții finali;
– să respecte prevederile standardului de performanță pentru serviciul de furnizare prestat;
– să înființeze un punct unic de contact pentru informarea clienților finali cu privire la drepturile și obligațiile acestora, la legislația în vigoare și la căile de soluționare a litigiilor, în cazul unui diferend;
– să permită clienților finali schimbarea furnizorului de gaze naturale, în mod gratuit, cu respectarea condițiilor contractuale, în termen de 3 săptămâni de la data solicitării, conform procedurii aprobate de ANRE;
– să pună la dispoziția clienților finali cel puțin doua modalități de plată;
– să răspundă la solicitările clientului final referitoare la desfășurarea activității de furnizare;
– să solicite operatorului de sistem întreruperea furnizării gazelor naturale, la cererea clientului final de gaze naturale, în cazul în care întreruperea este legată de funcționarea în condiții de siguranță a instalațiilor clientului final sau ale operatorului de sistem;
– să informeze operatorul de sistem, în baza sesizării clientului final, în legătura cu defecțiunile constate de acesta în funcționarea echipamentului de măsurare și a instalațiilor operatorului de sistem, în vederea verificării și remedierii acestora;
– să recalculeze contravaloarea facturii reprezentând serviciile prestate privind furnizarea gazelor naturale, în cazul în care se constată defectarea sistemului/mijlocului de măsurare, în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
– să notifice clientului final orice intenție de modificare a contractului și să îl informeze pe acesta, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunța contractul, cu respectarea prevederilor contractuale în vigoare, în cazul în care nu acceptă noile condiții;
– să reia furnizarea gazelor naturale limitată și/sau sistată ca urmare a neîndeplinirii obligației de plată la termenele prevăzute în contract, în termen de maximum 24 de ore de la data efectuării de către clientul final a plații integrale a facturilor scadente, inclusiv a majorărilor de întârziere datorate conform prevederilor contractuale și, după caz, a tarifului aferent reconectării, cu condiția permiterii de către clientul final a accesului reprezentantului operatorului de sistem în vederea reconectării acestuia;
– să asigure înmagazinarea gazelor naturale, conform reglementărilor ANRE.
Sursa: www.anre.ro